Jak nauczyć się przypadków? PIOSENKĄ! Mianownik, dopełniacz… Kreatywna lekcja polskiego, czyli rap w szkole

Jak nauczyć się przypadków? PIOSENKĄ! Mianownik, dopełniacz… Kreatywna lekcja polskiego, czyli rap w szkole

W czwartej klasie nadchodzi ten wiekopomny moment, że trzeba nauczyć się przypadków: Mianownik – kto? co? Dopełniacz -kogo? czego? Celownik -komu? czemu? Biernik – kogo? co? Narzędnik – z kim? z czym? Miejscownik – o kim? o czym? Wołacz – o! Pamiętacie przypadki? Problem jest taki, że z początku nazwy jawią się dzieciom jako abstrakcja i trudno im nauczyć się ich.

Przypadki – wyśpiewaj je!

Sposób, jaki wymyśliłam na zapamiętanie przypadków, jest rewelacyjny – i nie mówię tego, aby pochwalić siebie, ale faktem jest, że po zastosowaniu tej metody, cała klasa otrzymała 5 z kartkówki z przypadków. Bez wyjątków.

Otóż, jak wiadomo, łatwo zapamiętujemy piosenki: linia melodyczna sprawia, że słowa piosenek zapadają w pamięć. Chciałam zatem, aby uczniowie ZAŚPIEWALI przypadki. Sęk w tym, że nie było żadnej piosenki z przypadkami w roli głównej, zatem piosenkę stworzyłam sama. Oczywiście muszę przyznać, że słowa były gotowe – bo to przecież przypadki i ich pytania, a melodię wzięłam z Internetu – to jakiś popularny bit.

Uczniowie jako „raperzy”

Dzieci miały wcielić się w raperów. Ćwiczyliśmy tę piosenkę na lekcji, choć przyznam szczerze –  musiałam zwolnić tempo, bo uczniowie nie nadążali z „rapowaniem”. Było to miłe doświadczenie, kiedy cała klasa, chórem, śpiewała gramatyczną piosenkę, starając się, aby wypaść jak najlepiej. Później nagrałam filmik, podkładając głos jednej z uczennic, ale modyfikując go w taki sposób, aby nie był rozpoznawalny. Zmontowałam kadry z zajęć, dodając zdjęcia, na których dzieci trzymają graffiti z nazwami przypadków. Te grafiki dzieci robiły również na lekcji, to też element „wcielania się w raperów”.

Jaki był efekt tej formy pracy?  Uczniowie pokazywali z dumą filmik w domu, słuchali piosenki, ucząc się przy tym przypadków. Byli dumni, że „rapują”, a ja byłam dumna, że zapamiętali 😉  Czy dzieciom podobała się lekcja? Bardzo! Usłyszałam wiele pozytywnych słów również od rodziców. Uważam, że nauczyć można naprawdę wszystkiego, jeśli podejdzie się do tego z sercem.

Od tej lekcji minęło kilka miesięcy, a dzieci wciąż czasem nucą  na korytarzu”Mianownik: kto? co?”…

 

przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, miejscownik przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, jest przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, wołacz przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, jest przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, się przyglądam przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, nie ma przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, wołacz o przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, celownik przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, mój przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, idę przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, miejscownik przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, celownik przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, mówię przypadki, mianownik, dopełniacz, biernik, polski, narzednik

Zobacz inne moje lekcje: https://korepetycjejezykpolski.pl/lekcje-polskiego/ 

Kahoot na lekcji języka polskiego. Telefon na lekcji? TAK! FILM

Nudna lektura? NIE! „W pustyni i w puszczy” Henryk Sienkiewicz FILM